הקמת גינה ותחזוקתה במהלך החורף

ערן לוינסון | אמנות הגינה הקסומה

הקמת גינה ותחזוקתה במהלך החורף

גינה חורפית. עיצוב: ערן לוינסון - אמנות הגינה הקסומה

החורף כבר כאן. איזו עונה קסומה. טיפות הגשם והרוח משחקים ביניהם ורוקדים איתנו טנגו נפלא. העצים והפרחים נהנים ממשבי הרוח המאווררת אותם ומהגשם הרוחץ אותם עד ברק, והאדמה, שהייתה כל כך צמאה למים, שותה לרוויה את ממטרי השפע המומטרים עליה.

רבים חושבים שבמהלך החורף הגנן ישן. חושבים שאם קר בחוץ, הרוחות מנשבות והגשמים יורדים, אין צורך בממטרות ואין צורך לסדר את הגינה ולנקש עשבים שוטים או לשתול פרחים ושתילים חדשים. לכן, רוב האנשים שומרים לתקופת האביב את הקמת הגינה החדשה ותחזוקת הגינה הקיימת מצטמצמת לאפס, מאחר ולא נוגעים בה ולא משנים בה דבר וזוהי שגיאה גדולה.

תחזוקת הגינה בחורף, הכרחית ואף ברוכה

שגיאה די גדולה היא, לא לתחזק את הגינה בחודשי החורף, שכן חוסר טיפול בגינה בתקופת החורף יוביל ללא מעט נזקים בגינה. שיחים יצמחו לפרא, הדשא יגדל עשבים שוטים והפרחים ינבלו מהזנחה. לכן, בהחלט חשוב לטפל בגינה, לנקש עשבים שוטים, לגזום שיחים שצימחו לגובה, לגזום את הדשא ואף לדאוג להשקייה, כיוון שבחורף הישראלי לרוב אין משקעים רבים.

יש גם לטפל בריסוס ואף לעקור צמחים ישנים או כאלה שנבלו ולשתול צמחים חדשים.

הקמת גינה בתקופת החורף – האם זה כדאי?

בניגוד למה שחושבים רבים, הקמת גינה, דווקא בתקופת החורף, יכולה להוביל ללבלוב ולגינה משגשגת באביב. שתילה חדשה של עצים, שיחים ופרחים, במהלך החורף, היא קלה יותר, שכן הקרקע רווית מים, ספוגה ולחה ואינה יבשה. חשוב לבחור צמחים המתאימים לשתילה במהלך החורף ולדאוג לכסות אותם במידת הצורך כדי שלא ייפגעו מרוחות חזקות, ברד או גשם חזק מאד. חשוב לזכור שיש צמחים שלא מתאימים לשתילה בתקופת החורף ואלו יכולים לחכות עד שמזג האוויר יתייצב בתקופת האביב המזמינה פריחה והתחדשות.

טיפים נהדרים לתחזוקת הגינה בחורף:

* נצלו את מזג האוויר הקריר והנעים לעבודות הקשות שבקיץ תמיד קשה לבצע כמו: הוצאת עשבים, הפיכת האדמה ושתילה של עצים.

* חשוב לזהות מזיקים שמגיעים בתקופת החורף כמו למשל תולעים. לכן, יש לדאוג לריסוס ולפתרונות יעילים אחרים נגדם.

* למרות הגשם שיורד, כדאי לזכור שבמדינת ישראל כמות הגשמים מעטה ולכן כדאי להמשיך ולהשקות את הצמחים בכמות מעטה של מים, על מנת שלא יתייבשו, בתדירות יותר נמוכה.

* החורף הוא עונה מצוינת לגיזום ענפי העצים. זוהי תקופה שבה נושרים העלים ומתייבשים, וצמיחת עלים חדשים מתחילה לקראת סוף החורף. זה בדיוק הזמן להוריד ענפים ולחדש את מראה העץ.

עונת החורף אם כן, היא אמנם עונה רדומה יותר בכל מה שקשור לגינון ולפריחה, אך הקמת גינה ותחזוקתה במהלך חודשי החורף היא משימה שיש לה הרבה יתרונות: מזג האוויר הנוח והקריר, האדמה שמתחדשת והופכת רכה ונוחה יותר לעבודה והעצים המשילים את עליהם והופכים עירומים, מאפשרים לנו לעבוד ולטפח את הגינה, כך שתלבלב ותצמח עם בוא האביב.

אולי יעניין אתכם גם