עיצוב גינות – כל מה שרצית לדעת

אם אתם בעלי בית פרטי או מתעתדים להיות כאלו, עיצוב גינות הוא משהו שבוודאי מעניין אתכם. אומנם יש כאלו שזה המקצוע שלהם ואתם תמיד יכולים לפנות אליהם אם אין לכם בעיה להשקיע כסף גם בתכנון, אך אין שום סיבה שלא תעשו את זה לבד. עם קצת מוטיבציה וקצת יזמות, מעט חשיבה מחוץ לקופסא והרבה דמיון, אתם יכולים לעצב את גינת חלומותיכם אצלכם בחצר, בלי עזרה מבחוץ. הנה כמה טיפים לאיך לעשות את זה נכון, איך לעשות את זה חסכוני יחסית והעיקר איך להתאים את העיצוב למה שתמיד ראיתם בדמיונכם

עיצוב גינות – כל מה שרצית לדעת

תכנון כללי להתחלת עיצוב הגינה

בבואכם לעצב את הגינה שלכם, אתם צריכים לתכנן קודם כל איפה יהיה ממוקדם כל חלק בגינה. זה מתחיל מהכניסה לגינה שלכם, שצריכה להיות עם צמחיה צבעונית וחיה, כזו שתעשה מידית את ההפרדה בין הגינה לבין מה שמחוצה לה. לכניסה יש חשיבות רבה מכיוון שהיא זו שהמבקר בגינה נפגש עימה ראשון, והיא אחראית על הרושם הראשוני שלו.
לאחר מכן אתם צריכים לתכנן איפה תהיה פינת הישיבה ומה יהיה בה, כמה מקום היא תתפוס בגינה ומה יהיה מסביבה. חשוב למקם אותה כמה שיותר רחוק מהשכנים כך שתשמרו על פרטיות ותמנעו מהפרעות בזמן האיכות שלכם בגינה.
אזור המשחקים צריך להיות גדול ואתם צריכים לתכנן מה יהיה בו, כך לדוגמא שולחן פינג יתפוס חלק ניכר מהשטח, מה שיכול למנוע מכם להקציב מקום למשחקי כדור לילדים. ככלל, הבטיחות באזור המשחקים היא החשובה ביותר כך שאתם צריכים להימנע ממפגעים שונים, צמחיה קוצנית וכדומה.
בריכה היא בהחלט מותרות כחלק מגינה, אך היא גם מקור לסכנה בעיקר בבית שיש בו ילדים קטנים. אם אתם לא מתכוונים לנקוט במירב אמצעי הבטיחות כמו גדר, כיסוי לבריכה או סגירה חשמלית תמנעו מאחת כזו.

 

הכנה של השטח כחלק מעיצוב הגינה

עיצוב גינות מתחיל בהכנה של השטח, מה שאומר שקודם כל צריך לסיים את הבנייה, ולסלק את החומרים השונים שעלולים להפריע בהקמת הגינה. חשוב מאוד! אם אתם מתכננים שילוב של מים בגינה, כמו מזרקה או בריכת נוי, או אם אתם מתכננים תאורה מיוחדת, אתם חייבים לתכנן אותם קודם סיום הבנייה בכדי שתוכלו (או יותר נכון אנשי המקצוע יוכלו) להציב את התשתיות המתאימות. לאחר סיום עבודות הבטון, בניית פרגולה או כל דבר בנוי אחר בחצר, תהיו בבעיה גדולה יותר בהצבת התשתיות המתאימות.

 

שתילת\הצבת דשא לגינה מעוצבת

כל מי שמקים גינה בחצר שלו חייב לשתול בה או להתקין בה דשא. עיצוב גינות חייב לכלול דשא מכיוון שהירוק הוא חלק משמעותי במראה הוויזואלי כמו גם השטח בו יש דשא הוא שטח מצוין למשחקים ופנאי. אז מה עדיף דשא סינטטי או טבעי? תלוי את מי שואלים… אין תחליף של 100% למראה הטבעי – אותנטי של דשא חי, דשא שצמח כמו שצריך, אך מצד שני דשא כזה צריך הרבה יותר טיפול, שימוש לא מבוטל במים ועוד. לעומת זאת דשא סינטטי קרוב ככל שיהיה למראה הטבעי, ואיכותי ככל שיהיה (יש סוגים שונים) לא ייראה לעולם כמו הדבר האמיתי עצמו, אך הוא דורש הרבה פחות טיפול ואם הוא איכותי הוא יחזיק מעמד שנים רבות, וניתן להתקין אותו במהירות.

 

עיצוב גינות

חלקה של הצמחייה בעיצוב של הגינה

לצמחייה יש תפקיד חשוב וחלק חשוב מאותו עיצוב גינות, וכדאי להיעזר באיש מקצוע הן בבחירת הצמחים הרצויים בהתאם לעונות והן בכל מה שקשור לשתילה שלהם. ככלל, מומלץ לשתול קבוצת של צמחים בעלי אותו מראה ואותו הצבע, בשביל לא לבלבל את העין ובשביל ליצור את האשליה של גינה גדולה יותר מהגודל הטבעי שלה. בנוסף, במקביל לדשא מומלץ להתחיל מהצמחייה הנמוכה יותר, ולעלות בהדרגה את הגובה שלה. צמחייה עונתית מוסיפה המון אך היא דורשת החלפה שלה פעמיים בשנה, ואם אתם רוצים להתעסק כמה שפחות עם הגינה לאחר שתסיימו להקים אותה, תשקלו טוב את העניין. גם כאן, תנו את הדעת לבטיחות, הימנעו משתילת צמחים שעלולים להסתיר אלמנטים שעלולים לפגוע אם לא רואים אותם, והימנעו מצמחיה קוצנית.

 

מערכת ההשקיה של הגינה

לאחר שהכנתם את השטח לאלמנטים שאמורים להתווסף אליו ולאחר שהכנתם את הקרקע לשתילה, אתם צריכים לתת את הדעת למערכת ההשקיה. מערכת ההשקיה והתעסקות עימה דורשת מקצועיות ויידע רב, ופה אתם לא יכולים לברוח יותר וחייבים התערבות של אנשי מקצוע. ככלל, אם תקנו את מערכת ההשקיה ממקום מסוים תוכלו לבקש שיעשו לכם תכנון של המערכת, ועליכם לוודא שהתכנון והביצוע כוללים חשיבה מעמיקה על יעילות ובעיקר על חיסכון במים עד כמה שניתן, וכך תחסכו בחשבון המים העתידי שלכם ותהיו חלק מהמאמץ האקולוגי לחיסכון במים. אל תשכחו שמעבר לצנרת ולטפטפות אתם חייבים לפחות ברז שירות אחד בגינה, וכדאי שהוא יהיה במיקום אסטרטגי מבחינת האלמנטים שאמורים להיות בגינה.

 

לסיכום

עיצוב גינות הוא מלאכה לאנשי מקצוע, מלאכה לאדריכלים ולמעצבי גינות מקצועיים, אך אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לשכור את שירותיהם ואתם בכל זאת רוצים להקים גינה יפה ומטופחת, כזו שתעטר את הבית ותשמש מקום נעים וכייפי לשהות בו, אתם יכולים לעשות את זה לבד, ולקחת אנשי מקצוע רק לחלקים המורכבים יותר.
גינה מטופחת היא פינת חמד בבית, מקום שנעים וכייף לשהות בו לבד או עם חברים. בשביל לעצב את הגינה לא חייבים “לפשוט את הרגל” ועם קצת חשיבה והרבה רצון ניתן לעצב את הגינה כמו שצמיד חלמתם בעלות סבירה, גינה שתוכלו להתגאות בה.

אולי יעניין אתכם גם