פיקוח בניה – היבטים משפטיים, אדמיניסטרטיביים וטכניים

פיקוח בניה – היבטים משפטיים, אדמיניסטרטיביים וטכניים

המושג פיקוח בניה מתקשר אצל מרביתנו לתמונה בדמיון של פקחים עם קסדות, המסתובבים בשטח ומפקחים על העבודות השונות המבוצעות באתר הבנייה. זו היא אכן תמונה נכונה ומשקפת, אך היא לחלוטין לא התמונה השלמה. מפקח בניה הוא איש מקצוע האחראי על כל ההיבטים המקיפים את פרויקט הבניה. החל משלב התכנון ועד שלב המסירה ללקוח. תוך כדי התהליך ניתן לזהות שורה של היבטים משפטיים, אדמיניסטרטיביים, לוגיסטיים ומקצועיים שעל מפקח הבנייה להיות אחראי עליהם, מתחילת הפרויקט ועד לסיומו.

 

תיאום בין הגורמים השונים המעורבים בפרויקט הבניה

אחד המרכיבים המרכזיים ביותר בתפקידו של מפקח בנייה הוא נושא התיאום. פרויקט בניה הוא פרויקט המערב שורה ארוכה של גורמים חיצוניים החוברים יחד כדי להוציא את הפרויקט אל הפועל ולכן ישנו צורך ליצור תיאום מושלם בין כל הגורמים הללו, על מנת שהפרויקט יתנהל בצורה נכונה ומקצועית. תפקידו של מפקח הבנייה מתחיל למעשה כבר בשלב תכניות הבנייה. עליו האחריות למשל, להיות הגורם שמתווך בין המהנדס, האדריכל, הקבלן והגורם השלטוני המעורב. עליו לוודא הימצאות תכנית בנייה חתומה ומאושרת והעברתה לקבלן בצורה מסודרת. כבר בשלב זה, פיקוח בניה מתחיל בבניית התשתית האדמיניסטרטיבית עם יומן עבודה, יומן פעילות, רשימות ספקים, רשימות עובדים, ביטוח, מסמכים ואדמיניסטרציות שונות ומגוונות.

 

הכנת התשתיות ובחינת אתר הבניה

בהמשך, על מפקח הבנייה לבחון את כל נושא הכנת אתר הבנייה, לרבות בדיקת נוכחות ותקינות של תשתיות חשמל, מים וניקוז, הנדרשות לצורך הפרויקט, מגורי העובדים, תחימת אתר הבנייה באמצעות גדר, על פי החוק, שלטי אזהרה לעוברים ושבים ועוד שורה של אלמנטים, בחלקם הגדול בטיחותיים, שנועדו להבטיח כי אתר הבנייה עומד בתקנים הנדרשים ומוכן לתחילת תהליך הבנייה. בשלב זה, מתחיל בדרך כלל גם תהליך החפירה והנחת היסודות. האלמנט של פיקוח בניה הופך להיות אלמנט קריטי ומשמעותי בבדיקת נושא יסודות הבניין, לרבות בדיקת עומק החפירה, המרחק בין היסודות, יציקת הבטון לחפירות היסודות וכדומה.

 

פיקוח רציף על תהליך הבניה בכל מוקדי הפעילות

מפקח הבניה אחראי ללוות את כל תהליך הבניה על כל היבטיו ולוודא שהדברים מבוצעים בצורה מקצועית, עם תיאום מלא בין כל הגורמים ועל פי החוקים, התקנים וההוראות ההנדסיות המפורטות בתכניות הבנייה. תפקידיו של המפקח לאורך תהליך זה כוללים וידוא יציקת בטון טרי, תיאום בין גורמי הבנייה השונים, פיקוח על פילוס משטחים, מדרגות, תשתיות חשמל ומים, תשתיות גז ולמעשה על כל היבט וכל אלמנט הנכלל בתכנית הבנייה. על מפקח הבנייה לוודא שכל אלמנט מבוצע על פי ההוראות ועל פי התכנית ההנדסית. מאחר ובדרך כלל מדובר בתהליך עם מספר מוקדי פעילות בכל רגע נתון, עבודת הפיקוח נחלקת למספר מפקחים ואנשי צוות, כאשר כל אחד מהנ”ל אחראי על התחום שלו, על השטח שלו ועל חלקו בתהליך הבנייה הכולל.

 

 

אולי יעניין אתכם גם