עריכת הסכם עם קבלן שיפוצים

עריכת הסכם עם קבלן שיפוצים

בהתקשרויות עם קבלני שיפוץ אין חדש תחת השמש ומה שהיה הוא שיהיה. ראשית ההתקשרות היא על פי רוב נעימה וקולחת כאשר הצדדים כל אחד ממניעיו שלו מעוניין בהתקשרות ; הלקוח על מנת לקבל את השירות הנדרש באיכות ובמועדים הנחוצים במחיר אותו הסכים לשלם, קבלן השיפוצים על מנת להרוויח ולקדם את העסק. בניגוד להתחלות הנעימות המשך ההתקשרות לא תמיד סוגה בשושנים. מצבים של אינטרסים מתנגשים, פערי ציפיות, וכמובן אלמנט של “בלתי צפוי” עשויים להשפיע על ההתקשרות העסקית בצורה שלילית וכו’.

 

אז מה עושים?
אמנם אנחנו חיים במדינת ישראל בה רווחת האימרה “יהיה בסדר”, עדיין בעסקאות מסוג זה הצעתי היא להיות קצת “אירופאים”, כלומר, לא להשאיר דברים פתוחים, לעבוד מסודר, לעגן את הדברים המסוכמים בהסכמים מפורטים אך עם זאת לא מורכבים, ולא מרתיעים, כאלו שיהיה בהם כדי להוריד את מפלס החששות, להצהיר על רצינות ההתקשרות וחשיבותה – לעתים מעצם העלאת הדברים על הכתב נחסכות “טעויות ” ו/או “אי הבנות” ו/או “ניסיונות להתחמק מהתחייבויות כאלו או אחרות”.

 

להלן מספר טיפים להתקשרות עם קבלנים:
1. ראשית מיהו קבלן שיפוצים מורשה – מומלץ לכל רוכשי דירות ו/או בוני דירות ו/או מזמיני עבודות הנדסיות בנאיות, לעיין בפנקס הקבלנים המשותפים כדי לבדוק אם הקבלנים רשומים בפנקס הקבלנים, באילו ענפים מותר להם לעסוק ובאילו היקפים כספיים.
חשוב לציין כי, כל אדם אשר עושה עבודות שיפוץ בהיקף של יותר מ40,039 ₪ (סכום המתעדכן מעת לעת), חייב להיות רשום כקבלן ב”פנקס הקבלנים”.
אדם המבצע עבודות שיפוץ מעל סכום זה ואינו רשום בפנקס הקבלנים, אינו מוסמך למעשה לבצע עבודות אלה, ועובר למעשה עבירה.
2. הצעת מחיר- בטרם עריכת הסכם עם הקבלן, יש לבקש מקבלן השיפוצים הצעת מחיר מסודרת בכתב. יש לציין, כי הצעת מחיר מקצועית ומפורטת לפרטי פרטים, עשויה להצביע על רצינות הקבלן.
שימו לב לפרטים כגון; פרטי השיפוץ, כתב כמויות, לוח זמנים וכמובן עלויות. לאחר קבלת הצעת המחיר כדאי לחתום על הסכם עבודה מפורט עם הקבלן ולצרף את הצעת המחיר כנספח לה.
3. שינויים בעבודה- כבכל שיפוץ, לעיתים ישנן הפתעות. ודאו שלא אתם תופתעו; מומלץ להכליל בהסכם סעיף בו הקבלן מתחייב ליידע אתכם מראש על כל תוספת תשלום שתידרשו לשלם מעבר לתמורה שסוכמה בינכם בהסכם. יש לציין, כי כך גם תוכלו לפקח על השינויים ולהחליט אם שינויים אלו חיוניים ו/או הכרחיים להמשך העבודות.
4. בטיחות וביטוחים- אחד הדברים החשובים ביותר בהסכם, הוא לוודא ולדרוש מקבלן השיפוצים את כלל הביטוחים הנדרשים לביצוע העבודות וכמובן יש לוודא כי אלו בתוקף. יש לזכור כי במהלך שיפוץ עלולים להיגרם נזקים שונים ולכן מומלץ להכליל בהסכם סעיף בו הקבלן מתחייב להיות האחראי היחיד לכל נזק שיגרם תוך כדי ביצוע העבודות.
5. תשלומים- מומלץ לחלק את תקופת השיפוץ לשלבים וכך גם לחלק את התשלומים. כל תשלום שמשולם יש להחתים את הקבלן על אישור לקבלתו.
יתרה מכך, כדאי לציין מראש כי התשלום האחרון יתבצע אך ורק לאחר סיום העבודה כולה. כך תוכלו להבטיח את טיב העבודה וכי אכן בוצעו כלל הפרטים עליהם הסכמתם.
6. נספח נפרד- שימו לב, פעמים רבות, שיפוצים מתרחבים מעבר למה שסוכם מראש. ככל שהיקף העבודה גדל, אפשרויות חדשות נפרשות בפנינו והרי “אם כבר מלוכלך, וכבר נכנסנו להוצאות, אז יאללה” לכן, מומלץ לקבע כל שינוי מול הקבלן בנספח מיוחד, אל תשאירו מקום לאי הבנות.
לסיכום, תקופת שיפוץ מרגשת ככל שתהיה, הינה תקופה לא פשוטה, גדושה בדאגות והחלטות שעלינו לקבל. אל תחששו מלדרוש הוכחות וקבלות כשצריך, בעל מקצוע אמין וטוב לא ירתע מכך.
השתדלו להיעזר מראש בהמלצות חמות לגבי בעל המקצוע / הקבלן וכאמור למזער ככל שניתן את אי ההבנות והמחלוקות שעלולות להתעורר באמצעות הסכם עבודה מפורט.

 

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתחום המקרקעין, בעלת משרד עו”ד טל כהן תורג’מן

 

אולי יעניין אתכם גם